بررسی روزنامه‌های صبح یکشنبه تهران – ۲۳بهمن
نوشته شده توسط : gogos

روزنامه‌های صبح امروز تهران در صفحات اول خود با عکس‌هایی از انبوه جمعیت خبر داده‌اند که ده‌ها میلیون نفر در سراسر ایران با تظاهرات در سالگرد ۲۲ بهمن علاقه‌مندی و پیوستگی خود را به نظام نشان دادند. تدبیر بانک مرکزی برای کاستن از صدمات ارزی تحریم‌ها و نقد آن، و گلایه از وضعیت اینترنت در این چند روز از دیگر مطالب امروز روزنامه‌هاست که صفحاتی را به سوگ پرویز رجبی، نویسنده ملی، اختصاص داده‌اند. او دو روز پیش درگذشت.

جهان در حیرت و نظام در موفقیت

تیتر و عکس صفحه اول رسالت

"جهان در حیرت از حماسه بزرگ ملت" تیتر اصلی کیهان است، رسالت روی عکس بزرگ صفحه اول خود نوشته است: "انقلاب نفس تازه کرد" و روزنامه جمهوری اسلامی از "حضور کم‌نظیر مردم" خبر داده است.

رسالت در سرمقاله خود به مناسبت راهپیمایی‌های سالگرد ۲۲ بهمن نوشته که انقلاب اسلامی مراحل تکاملی را خوب طی کرده است. مرحله سرنگونی استبداد و برچیده شدن بساط استعمار در ایران به گونه‌ای طی شد که قدرت بازتولید استبداد و استعمار در ایران به کلی منتفی است. مرحله استقرار نهادهای نظام جمهوری اسلامی دومین گام درحرکت تکاملی انقلاب بود که آن هم به یمن هوشمندی امام و رهبری شکل گرفت و در چارچوب وظایف خود عمل می‌کنند. مرحله استقرار دولت اسلامی هم به فضل خدا طی شده و نظام طی ۳۳ سال گذشته ۱۰ دولت را تجربه کرده است.

به نوشته این مقاله اکنون نظام در مرحله «جامعه‌سازی» است. جامعه اسلامی؛ جامعه‌ای برخوردار از آزادی، عدالت و رفاه عمومی است. جامعه‌ای برخوردار از عزت و استغنای ملی و نیز نقش‌آفرینی مردم دراداره کشور است. جامعه‌ای برخوردار از پیشرفت‌های علمی، سیاسی و اقتصادی است.

حسین شریعتمداری هم در یادداشت روز کیهان با نقل جملاتی از دولتمردان پیشین آمریکا به این نتیجه رسیده است که عاقلان دنیا همه این را پیش‌بینی کرده بودند که بیداری مسلمانان که به نظر این روزنامه راهپیمایی ده‌ها میلیون نفری روز شنبه ایران تجلی آن بود، اتفاق می‌افتد.

سبد ارزی برای رد کردن تحریم، فایده‌ای دارد؟

"پیش‌بینی گرانی ارز در‌نامه ارسالی تیرماه ۹۰" تیتر اول شرق است، اعتماد در عنوان اصلی خود نوشته است که "پول‌های آسیایی جای دلار را گرفتند"، "هفت نوع ارز تولید با نرخ مرجح" در جهان صنعت آمده و دنیای اقتصاد از "پیشنهاد بازار آتی ارز" خبر داده است.

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته است که همزمان با راه‌اندازی پورتال ارزی بانک مرکزی، رئیس بانک مرکزی از تغییر مناسبات سنتی بازرگانی ایران خبر داده است و خبرگزاری‌ها هم گزارش داده‌اند که ایران با استفاده از روش‌های جایگزین چون عرضه نفت در برابر کالا یا خرید کالابا پرداخت طلا، از تحریم‌های جدید غربی‌ها عبور می‌کند.

به نوشته این گزارش، این پورتال که با هدف مدیریت بازار ارز ایجاد شده است، همکاری تنگاتنگ نهادهای مسئول و مدیریت دقیق مبادلات بازرگانی را در پی خواهد داشت. شرایط بازار به گونه‌ای شده است که دولت با کنار زدن سایت‌های ارزی دیگر خود تصمیم به راه‌اندازی سایتی برای نمایش تحولات بازار ارز می‌کند و بازار بیمه را هم برای پوشش نوسانات بازار به یاری می‌طلبد تا با این ایده جدید آرامش نسبی بازار را حفظ کند.

در ادامه گزارش تهران امروز آمده است که برنامه‌های متفاوت بانک مرکزی برای تجارت با کشورهای مختلف همچون حذف دلار از مبادلات با پکن یا حذف درهم از مراودات تجاری با امارات باعث شد تا صدای اعتراض بخش خصوصی و بازرگانان بلند شود تا شاید بالاخره برنامه‌ای جامع برای مبادلات تجاری سنجیده شود، اما بانک مرکزی معتقد است که با راه‌اندازی سایتی می‌تواند مشکلات نوسان قیمت ارز و شکل مبادلات ارزی بازرگانان کشورمان را تغییر داده و از این طریق مسائل ارزی ساماندهی شود.

کارتون فیروزه مظفری، شرق

اما جمشید عدالتیان در مقاله‌ای در اعتماد این طرح را کافی نمی‌داند. وی نوشته است که طرح تغییر سبد ارزی در مبادلات تجاری طرحی بود که از مدت‌ها پیش مطرح بود، اما بانک مرکزی به این موضوع که باید به جای دلار و یورو، سبد جدید ارزی را در مبادلات تجاری خود به کار بگیریم تن نمی‌داد. حال چه شده است که به این موضوع روی آورده؟ به نظر می‌آید که به تحریم‌ها برمی‌گردد.

نویسنده سپس چند سوال مطرح کرده است؛ اول این که بانک مرکزی در حالی که از یک سال پیش می‌دانست، اتحادیه اروپا و امریکا قصد دارند این بانک را تحریم کنند، چرا کاری نکرد و حالا بعد از اعلام تحریم‌ها راه‌حل ارائه کرده است؟ سوال بعدی این است که سبد ارزی از چه زمانی در معاملات گنجانده می‌شود؟ بانک مرکزی همچنین باید اعلام کند که تا چه زمانی این سیاست ارزی خود را اجرا می‌کند؟ این سیاست تا چه زمانی جواب می‌دهد؟

این اقتصاددان در مقاله اعتماد تاکید کرده است که اکثر دولت‌ها ذخایر ارزی خود را به دلار و یورو جمع‌آوری می‌کنند حال این سوال وجود دارد که آیا دولت‌ها حاضرند به جای دلار یا یورو با پول ملی خودشان معامله کنند؟ به طور مثال بدهی هند در معاملات نفتی است. در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها این امکان وجود ندارد که پول فروش نفت کشور به هندوستان را به دلار بگیریم بنابراین موضوعاتی چون معامله پایاپای یا معامله به روپیه مطرح شد و با وجود سبد ارزی این امکان برای بازرگان ایران به وجود آمد که با روپیه با هند معامله کند. اما این درباره کشورهای دیگر صادق نیست.

نظرسنجی از مردم؟

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم‌سالاری نوشته است که شش ماه از آغاز به کار وبسایت طرح اصلاح پول ملی سپری می‌شود؛ سایتی که در آن درباره نام واحد پول ملی و حذف صفرها از آن، از مردم نظرسنجی می‌شود. اما پرسش این است که این نظرسنجی با چه معیاری انجام می‌شود و اصلا چه کسی گفته است که برای موضوعاتی با این میزان اهمیت که نه تنها در زندگی روزمره امروز مردم، بلکه در زندگی نسل‌های بعدی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد، می‌توان به نظرسنجی پرداخت و از عموم مردم نظرخواهی کرد؟

به نوشته این مقاله، نام پول ملی و حذف صفرها، دو موضوع حساس و پیچیده‌اند که حتی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی هم که در این حوزه دارای تخصص هستند، در مورد چگونگی و زمان اعمال آن دچار اختلاف‌نظر هستند؛ حال، چطور می‌توان انتظار داشت که با نظرسنجی از عموم مردم که اغلب دارای تخصصی در این حوزه نیستند، به نتیجه‌گیری پرداخت و تصمیم صحیحی اتخاذ کرد؟

در نهایت مردم‌سالاری نوشته است که اگر واقعا مسوولان قصد نظرسنجی و نظرخواهی از مردم را دارند، پیشنهاد می‌کنم در مورد موضوعات مهمتری که ارتباط تنگاتنگی با زندگی عموم مردم دارد و در عین حال ارائه نظر در مورد آن نیاز به تخصص بالایی ندارد، نظرسنجی کنند؛ مسایلی مانند این که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به شیوه کنونی تا چه حد در زندگی مردم تاثیر مثبت داشتهاست؟ طرح مسکن مهر چقدر مشکل مسکن مردم را حل کرده است؟ مردم چقدر وعده‌های دولت در مورد ایجاد اشتغال را باور دارند؟ مردم چقدر دولت را در کنترل نابسامانی‌های بازار سکه و ارز موفق می‌دانند؟ و ...

خبر داشتید از اینترنت

"مسدود شدن ایمیل در هاله‌ای از ابهام" تیتر اصلی مردم‌سالاری است.

پوریا عالمی در ستون طنز اعتماد نوشته است که امروزه دغدغه بشر خارجی هر چه هست باشد، اما تنها دغدغه بشر داخلی این است که چطور وارد اینترنت شود. به همین مناسبت ما برای این دغدغه فرابشری راهکارهایی ارایه می‌دهیم. شما برای استفاده از اینترنت می‌توانید ساعت را زنگ بگذارید راس چهار و سی و سه دقیقه کله سحر و بعد تا پنج و چهل و هفت دقیقه صبح از اینترنت استفاده کنید. سرعت اینترنت در این ساعت: چهل هزار گیگابایت بر ثانیه [شوخی کردم جلوی خارجی‌ها و ونزوئلایی‌ها کم نیاوریم و شرمنده نشویم.]

دیوار اینترنت، کارتون مردم‌سالاری

در ادامه این ستون به طعنه آمده است: بهترین زمان همین کله سحر است. چرا؟ چون در این ساعت فیلتری‌ها فکر می‌کنند مردم خوابند. پس آنها هم می‌روند یک ساعتی چرت می‌زنند. در نتیجه پایشان را از روی شلنگ اینترنت برمی‌دارند.

اما تافته جدابافته کیست؟ شما وارد شدن به اینترنت را باید از وارد شدن به سایت خبرگزاری فارس یک موضوع کاملا منفک در نظر بگیرید. چرا؟ چون دیده شده در هر حالتی خبرگزاری فارس باز می‌شود، آن هم به صورت کامل. [حتی وقتی به قول مسوولان، دلیل قطعی اینترنت افتادن لنگر روی کابل و شلنگ اینترنت در جاسک – فجیره و در قعر آب باشد، باز هم با اینکه کابل پاره شده، ولی سایت خبرگزاری فارس به پارگی کاری ندارد و باز می‌شود]

مراکز جهان زیر ذره بین نوید و ما خواب نیستیم

"تصاویر مراکز مهم جهان زیر ذره‌بین ماهواره نوید" به نقل از محمود احمدی‌نژاد، تیتر اول راه مردم است، آرمان از زبان وزیر خارجه نوشته است "خواب نیستیم" و فرهیختگان از "سرکوب مخالفان شیعه عربستان به دست آل سعود" خبر داده است.

محمدعلی وکیلی در سرمقاله ابتکار نوشته است که مطالعه رفتار عربستان با ایران ظرف سه دهه گذشته، نشانگر خصومت تمام‌عیار این کشور علیه کشورمان است؛ دولتمردان ایران همواره واکنشی ملایم و نرم همراه با گذشت، نسبت به عملکرد آن کشور از خود نشان داده‌اند. در مقاطعی با پیشقدم شدن دولتمردان وقت ایران، تب رقابت و خصومت هرچند برای دوره‌ای کوتاه‌مدت فروکش کرده‌است، اما در اندک‌زمانی به بهانه‌های مختلف، باز اختلافات میان دو کشور فوران می‌کند. علی‌رغم آن که حمایت همه‌جانبه عربستان از تجاوز رژیم بعث عراق علیه تمامیت ارضی ایران، امری فراموش‌ناشدنی است، باید تاکید کرد که هیچگاه دامنه و عمق خصومت آن کشور به وسعت کنونی نمی‌رسد.

به نوشته این مقاله، در حال حاضر آن کشور در سه جبهه، به مقابله مستقیم با کشورمان روی آورده است. با تحولات صورت‌پذیرفته در منطقه به‌ویژه پس از انقلاب‌های عربی، عربستان بیش از گذشته خود را در رویارویی با تحولات منطقه بازنده و همچنین، شرایط ژئوپلتیک فعلی را به نفع ایران می‌داند.

با این عملکرد سرمقاله ابتکار معتقد است که حداقل انتظار، این است که دیپلماسی کشور از وضعیت انفعالی خارج شود و موضعی تهاجمی در منطقه اتخاذ نماید؛ به همسایگان بفهماند که در واقع دود تحریم نفت ایران به چشم آنان خواهد رفت. این درست نیست که ایران، همواره آب بر آتش روابط غیردوستانه بریزد، ولی در مقابل، عرب‌ها نفت به آتش تحریم‌ها بپاشند!

در حالی که در یک سال گذشته روزنامه‌های تهران عموما از سرنگونی قذافی دفاع کرده و او را دیکتاتوری می خواندند که مردم مسلمان وی را نمی‌خواهند سیاست روز در گزارشی خبر داده است که دو گروه از شبه‌نظامیان لیبیایی که هر دو عضو شورای انتقالی ملی هستند، به جنگ با یکدیگر پرداخته‌اند.

به گزارش این روزنامه، این دو گروه از مخالفان قذافی که بر ضد نیروهای او جنگیده بودند، به سوی هم تیراندازی کردند؛ تیراندازیی که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت. تیراندازی بین این دو گروه زمانی به پایان رسید که یکی از گروه‌ها موفق شد پایگاه گروه دیگر را تصرف کند. گروه پیروز سپس به مواضع گروه رقیب یورش بردند و شروع به غارت و دزدیدن اموال طرف مقابل کردند؛ اموالی نظیر اتومبیل و وسایل منزل و...

و خلاصه مقاله سیاست روز این است که: در هفته‌های اخیر، دزدی و غارت به امری عادی در لیبی بدل شده است. به علاوه، گروه‌های شبه‌نظامی رقبای خود را دستگیر و شکنجه می‌کنند؛ شکنجه‌هایی که گاه آنقدر سبوعانه هستند که منجر به مرگ زندانی می‌شوند. اکنون سوال جدی این است: شورای انتقالی ملی در مقابل این اقدامات چه کار می‌کند و آیا اصلا تلاشی برای مهار این بحران و اتمام خشونت‌ها انجام می‌دهد یا خیر؟ همچنین باید پرسید که ناتو و سران غربی آن چه کاری برای پایان دادن به این بحران انجام داده‌اند؟

چه خبر بوده این سال‌ها

ابراهیم رها در ستون زخم در اعتماد نوشته است: در این لحظه، احساس لذت و آرامش وجودم را فرا می‌گیرد، چون متوجه می‌شوم که رییس سازمان زندان‌ها گفته است: «از برکت وجود سازمان زندان‌ها مردم احساس امنیت می‌کنند.» خیلی حرف حکیمانه‌ای است. آدم هی پشت سر هم احساس امنیتش می‌گیرد. من شخصا قول می‌دهم اگر هم هنوز عده اندکی از مردم احساس امنیت ندارند، با ساخته شدن چند زندان جدید سریعا این احساس آرامش همه‌گیر خواهد شد.

محمد هاشمی گفته است: «با اصلاح‌طلبان هیچ ارتباطی ندارم.» شما رو به خدا این کار را نکن آقای محمد هاشمی عزیز، اگر پس‌فردا اصلاح‌طلبان جمع شدند و شعار دادند «می‌میرم اگه سایه‌ت نباشه رو سر من» آن وقت خودت باید پاسخگو باشی. فقط جسارتا عرض کنم که از نظر محمد هاشمی احتمالا اصلاح‌طلبان یکی از این موارد هستند:

الف- جیز، خیلی جیز!، ب- خاک‌توسری؟، ج- ... خیابانی؟ و د- برق ولتاژ بالا؟

در ادامه ستون زخم اعتماد آمده است: رحیمی بخشی از توکلی را رو کرده است و توکلی هم که پیشتر بخش‌هایی از رحیمی را ریخته بود روی دایره... یکی می‌گوید تو مدرکت را از لبویی سر کوچه گرفتی، در حالی که تویش باقالی ریخته بود و آن یکی می‌گوید تو آن باغ نارنگی(!) را قدی دو زار از دم مفت خریدی و... من تنها یک سوال دارم: عزیزان، قشنگان، ای که بوی موهات زیر بارون بوی گندمزار نمناک (تصور کنید توکلی را!) ای که... (هیچ چیز قابل تصوری برای رحیمی نیافتم!) می‌شود به بنده بگویید واقعا در این سال‌ها چه خبر بوده و ما خبر نداشتیم.

کارتون روز

کارتون آروین، اعتماد





:: برچسب‌ها: فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: